Search

Angsten overwinnen door je comfortabel te leren voelen in je lijf


Ooit hielpen ons 'fight-flight-freeze' systeem ons om ‘aanvallers’ van ons af te schudden, iets wat dieren nog steeds nog doen. Dat automatische systeem in ons brein zorgde voor het redden van je leven. Het is dus een super nuttig systeem. Nu zijn die aanvallers die het zelfde systeem in gang zetten veel kleiner; denkt aan gevoelens van afwijzing. Het is niet meer levensbedreigend maar het roept dezelfde reactie op. Vorige week vertelde een cliënt mij dat ze heel erg angstig is dat ze alleen zal blijven en dus kinderloos. Deze angst voelt zo groot dat ze er paniekaanvallen van krijgt. Ze praat er niet over vanwege schaamte en vindt het verschrikkelijk dat ze er zoveel last van heeft. Een voorbeeld van iets wat niet levensbedreigend is, maar je wel kan uitputten. Met dit soort situaties gaat iedereen anders om. De een gaat veel eten of drinken om de pijn niet te voelen, de ander gaat heel hard werken. Weer een ander trekt zich terug om er maar niet over te hoeven praten zoals mijn cliënt deed. Dit heeft natuurlijk ontzettend veel gevolgen voor haar mentale en fysieke gezondheid.

Het gaat er niet om wat de situatie is, maar hoe je met de situatie om gaat. En dat kunnen we veranderen.

Wat gebeurt er waardoor de angst aanhoudt? De angst wordt in stand gehouden doordat ons brein gedachten creëren over de situatie zoals 'ik wil er vanaf komen en het dus gaan oplossen' of 'waarom wordt ik hier zo verdrietig van?' Dit zijn gedachten die je niet helpen, maar juist de ideale voedingsbodem zijn om je angst vast te houden. Je zegt eigenlijk daarmee dat je angst er dus niet mag zijn. We negeren automatisch emoties. Dit werkt heel destructief en de angst komt dan altijd weer via een achterdeurtje bij ons terug.

Hoe kan je dan met de angst omgaan?

Juist het wel doorvoelen van je angst of je verdriet is de belangrijkste sleutel. Het kan voelen als een bodemloze put, maar weet dat het een tunnel is waar je doorheen gaat. En als je alles toelaat wat er in die tunnel oftewel in je lijf gebeurt, dan ga je daadwerkelijk het licht zien! Om dat te doen is het belangrijk dat je je gevoelens gaat leren herkennen en erkennen. Hoe reageer je? Waarom doe je wat je doet? Hoe mag een ander jou steunen? Vertrouwen herwinnen doe je door de onderliggende stress die je voelt aan te pakken. Maar dan moet je wel eerst weten wat precies stress veroorzaakt en hoe dat zich bij jou uit.

Je gaat je gevoelens herkennen en erkennen!! Wat kan je doen om met de angst om te gaan? Stel jezelf eerst goede vragen om bewust te worden van hoe jij om gaat met je emoties:

  • Wat doe ik als ik bang ben, en waarom doe ik dat?

  • Wat kan ik zelf doen om rustiger te worden? Wat heeft mijn lijf nodig? Welke behoeften?

  • Hoe wil ik gesteund worden?

Toelaten = loslaten Vervolgens is de connectie maken met je lijf de sleutel om je comfortabel te leren voelen met je pijn. Toelaten van verdriet en angst kan mega spannend zijn. Maar angst zal pas verdwijnen als je de confrontatie er mee aan durft te gaan. Dat is niet makkelijk als je niet gewend bent om echt te voelen. Maar oefening baart kunst. En met simpele oefeningen zul je daar steeds handiger in gaan worden. En uit ervaring weet ik zeker dat er dan vertrouwen komt en ontspanning. Wat mij heeft geholpen om meer in contact te komen met mijn lijf:

  • Dansen! (of andere vormen van bewegen

  • Voelen door simpele meditatietechnieken

  • Heel veel ontspannen; gevoel van niets moeten in je leven

  • Nieuwe dingen uitproberen

In mijn sessies of via de online training zul je leren deze connectie met jezelf te gaan maken waardoor je makkelijker met angst en verdriet zal omgaan. En weet: het is niet moeilijk, ook jij kan dit. Boek hier een gratis één-op-één sessie van 45 minuten of schrijf je in voor de online training!

101 views0 comments

Recent Posts

See All

Neem deel aan onze mailinglijst

Bedankt voor het abonneren!