Search

Hoe laat je een negatief gevoel snel los

Je hebt vast wel eens meegemaakt dat je je ineens even niet zo lekker voelt, gewoon een negatief gevoel en je wordt daarmee overvallen. Met die negatieve gedachten ga je aan de haal. Je gaat analyseren: oh ja, dat komt vast nog door die nare opmerking van mijn collega gisteren, of misschien leg je de schuld bij je hormonen of bij het weer. Je gaat erover piekeren en je verzint hele verhalen in je hoofd over waar het vandaan komt en hoe je je gevoel kan veranderen. Herkenbaar? We doen de hele dag aan emoties en dat wisselt ook vaak op een dag, maar het is de aandacht die jij er aan geeft of het blijft hangen of juist goed verwerkt wordt. De omgeving is hierin bepalend, oftewel hoe heb je geleerd er mee om te gaan. De valkuil van het analyseren van onze gevoelens Vandaag wonen we precies 5 maanden in Zuid-Spanje. We hebben andere weken achter de rug. En met anders, heb ik het voornamelijk over het weer. Het was koud, het regende bijna iedere dag, en daarnaast hadden we ontzettende veel Sahara zand uit Afrika, waardoor het één grote bende was buiten. Alle prachtige witte huisjes hier in de bergen zijn nu zo bruin als chocolade, en daarmee voelt het alsof we in het Midden-Oosten zijn of Afrika. En juist de mooie pittoreske witte dorpjes met hun heuvelachtige ligging, daar staat Andalusië bekend om. Ook onze yurt en tuin lag vol met zand. En ik kan je zeggen: ‘dat was best wel even een uitdaging als je voornamelijk buiten leeft’. In die periode was ik ook 2 keer een tijdje alleen in de yurt.


Ik keek er ontzettend naar uit om even alleen te zijn en mijn eigen ding te kunnen doen en zag dat als een uitdaging. Maar in deze storm- en regenachtige dagen was het een extra grote uitdaging: er was geen droog hout meer om een goed vuurtje te maken, dus het was ontzettend koud. Daarnaast gebeurde er wat heftige dingen om mij heen met familie en vrienden en kon ik door de afstand niet fysiek bij ze zijn. Je hebt altijd een keuze Even voelde het niet alleen buiten storm- en regenachtig, maar voelde ik dat ook van binnen, en stapte ik in de valkuil van het analyseren. Gelukkig werd ik me snel bewust van wat ik aan het doen was: ‘Ik voel me vast zo omdat ik er even niet kan zijn voor de ander, of omdat het slecht weer is. En toen ik me daar bewust van werd, besefte ik ineens dat ik een keuze had. Ik kan kiezen om te voelen of ik kan kiezen om te denken. En dan als je gaat voelen, en het mag er even zijn, zul je merken dat je des te meer kan genieten, van de meest kleine dingen! En dat heb ik gedaan. Ik genoot van het binnen zijn in de yurt tijdens de regen met een ontspannen boek, meditatie, door te tekenen, te knuffelen met de katten en de mooie gesprekken op werk. En daarna toen de zon weer begon te schijnen zijn we gaan skiën (ja ja ook dat kan in Zuid Spanje bij Granada), en we zijn hele mooie wandelingen gaan maken in de bergen. Na de regen- en stromachtige periode genoten we des te meer van de natuur weer en de tuin en alles wat daarin groeide en bloeide.

We hebben dus de neiging om dit gevoel extreem serieus en persoonlijk te nemen. Stel dat ik dus in bovenstaand voorbeeld nog verder zou gaan piekeren over dat ik er niet fysiek kan zijn voor mijn familie of vrienden, of dat het slecht weer is, dan zouden er gedachten kunnen komen als ‘ik ben een slechte vriendin of dochter’ of 'ik kan niet alleen zijn'. Cliënten komen ook dagelijks met voorbeelden waarin ze stappen in de valkuil van analyseren. Een cliënt van mij kwam ook met een voorbeeld waarin ze bijvoorbeeld dacht dat haar lachende collega’s om haar aan het lachen waren, in de vorm van uitlachen. Of iemand anders die dacht dat de boze blik van een man in het verkeer op hem gericht was. Grote kans deze bestuurder gewoon een rotdag heeft gehad en nu ook nog eens in een lange file is beland, waardoor hij het verjaardagsfeestje van zijn zoontje mist. Eigenlijk verdient de beste man een glimlach en we zouden hem even voor moeten laten zodat hij eerder thuis is.

Analyseren is de emotie vasthouden.

Emotie staat voor het woord ‘emovère’ en dat betekent letterlijk: beweging. Een beweging voel je in je lichaam (zoals een brok in mijn keel, of steen in mijn maag). Een emotie hoort dus even gevoeld te worden. En wist je dat uit onderzoek van hersenspecialisten is gebleken dat een emotie niet langer dan 90 seconden duur. Duurt een emotie langer dan komt dat door onze linkerhersenhelft, het analytische deel, dat zich ermee bemoeit. Dat is de hersenhelft die redeneert en uitleg wil hebben. Wat als je nou even stil staat, en niet te veel nadenkt.

Ga dus in je lijf!! en kijk gewoon eens even naar je emotie. Wordt je bewust: waar in mijn lijf voel ik dit? Het zit vaak op een specifieke plek in je lichaam. Wat voor beweging maakt het van binnen? Of misschien kan je er zelfs een kleur of vorm aan geven? Je kijkt gewoon even naar binnen als observant van jezelf, en je laat het er even zijn. Verder doe je helemaal niets. Je gaat er niet over nadenken of piekeren. Je laat het er zijn en je verwelkomt het met een vriendelijke glimlach. Je zult merken dat als je dit oefent je meer ontspanning zult ervaren in je leven, omdat er meer ruimte ontstaat in je hoofd.



Wil je meer leren of extra persoonlijke begeleiding?

Of download hier mijn gratis e-book '7 tips voor een lievelingsleven'

210 views0 comments

Neem deel aan onze mailinglijst

Bedankt voor het abonneren!